Kodėl atspausdinus spalvos skiriasi nuo ekrano? Spalvų valdymo pagrindai
Vizualus neatitikimas tarp to, ką matote ekrane, ir galutinio atspaudo – dažna problema, su kuria susiduria tiek dizaineriai, tiek užsakovai. Šis skirtumas atsiranda dėl skirtingų spalvų atvaizdavimo technologijų ir fizinių apribojimų. Šiame straipsnyje išsamiai paaiškinsime, kodėl taip nutinka, ir kaip sumažinti šiuos neatitikimus.
1. Pagrindinės priežastys: kodėl ekranas ≠ atspaudas?
A. Skirtingos spalvų sistemos: RGB vs CMYK
- Ekranas naudoja RGB (raudona, žalia, mėlyna) – šviesos mišinys, kuris gali rodyti ryškesnes ir platesnes spalvas.
- Spauda naudoja CMYK (žydra, purpurinė, geltona, juoda) – spalvų derinys, kuris negali atkartoti RGB spektro (ypač ryškių neoninių ar sodrių atspalvių).
Pasekmė: Spalvos, kurios atrodo ryškios ekrane (pvz., elektinė mėlyna), gali atspausdintos atrodyti blankesnės ar net visai kitokios.
B. Spalvų profilių neatitikimas
- Kiekvienas įrenginys (monitorius, printeris) turi savo spalvų profilį (ICC profile), kuris nurodo, kaip turi būti atvaizduojamos spalvos.
- Jei monitorius nėra kalibruotas, o PDF failas neteisingai nurodo spalvų erdvę, neatitikimai neišvengiami.
C. Medžiagos įtaka (popierius, dangos)
- Popieriaus tipas (blizgus, matinis, kartonas) keičia spalvų atspalvį.
- Dangos (laminavimas, UV lakavimas) daro spalvas ryškesnes arba blankesnes.
D. Monitoriaus kalibravimo nebuvimas
- Pigūs, seni ar žaidimams skirti monitoriai dažnai perryškina spalvas, nes nėra suderinti su spausdinimo standartais.
- Spaudos įmonės naudoja kalibruotus ekranus, kurie tiksliau atspindi CMYK gamą.
2. Kaip sumažinti spalvų skirtumus?
1. Dizaino etape: naudokite CMYK, ne RGB
- Prieš eksportuodami į PDF, konvertuokite visas spalvas į CMYK (Photoshop, Illustrator, InDesign).
- Venkite negalimų CMYK spalvų (pvz., ryškių fluorescencinių atspalvių).
2. Kalibruokite monitorių
- Naudokite spalvų kalibratorių (pvz., X-Rite i1Display) arba bent jau programinį kalibravimą (Windows „Display Calibration“, macOS „Color Sync“).
- Nustatykite monitoriaus šviesumą (~120 cd/m²) ir baltos spalvos balansą (D65).
3. Naudokite „Soft Proofing“ funkciją
- Adobe Photoshop/Illustrator:
- View → Proof Setup → Custom
- Pasirinkite „Working CMYK“ arba konkretų popieriaus profilį.
- Tai leis pamatyti, kaip spalvos atrodys atspausdintos.
4. Visada atlikite bandomąjį atspaudą („proof“)
- Digtalinis proof (išspausdintas tiksliausiu spausdintuvu).
- Fizinis proof (ofsetinėje spaustuvėje) – geriausias variantas.
5. Darbo su spaustuve komunikacija
- Nurodykite Pantone spalvas, jei reikia tikslumo.
- Pateikite spalvų pavyzdžius, jei turite konkrečių lūkesčių.
3. Kas dar turėtumėte žinoti?
✅ Ekranas niekada nebus 100% tikslus – CMYK negali atkartoti RGB, o popierius – monitoriaus šviesos.
✅ Popierius sugeria dažus – blizgus popierius išlaiko spalvas geriau nei koksas.
✅ Neoficialūs tarpiniai („placeholder“ vaizdai socialinėse medijose) gali būti netikslūs.
Kaip pasirūpinti, kad spalvos atitiktų?
- Dizainuokite CMYK, ne RGB.
- Kalibruokite monitorių.
- Naudokite „soft proofing“.
- Visada spausdinkite bandomąjį egzempliorių.
- Aiškiai suderinkite lūkesčius su spaustuve.
Atminkite: Nėra tokio dalyko kaip „absoliučiai tikslus“ atitikimas, tačiau šie žingsniai padės pasiekti kuo artimesnį rezultatą! 🎨